Чинним ГОСТом 8769-75 передбачено наявність на транспортних засобах восьми видів зовнішніх світлових приладів. Кожен з них відрізняється конструкцією і призначенням, що змушує виробників встановлювати різні типи автомобільних ламп.

Щоб допомогти власникам транспортних засобів зорієнтуватися серед розмаїття форм і розмірів автоламп, розглянемо їх основні види, принципові відмінності і варіанти заміни. Наведений довідковий матеріал буде корисний всім, хто прямо чи опосередковано пов’язаний з обслуговуванням автотранспорту.

маркування

Незважаючи на домовленість автовиробників про уніфікацію, класифікація автомобільних ламп налічує десятки освітлювальних приладів, що відрізняються формою колби і типом цоколя. В умовному позначенні автомобільних ламп радянського зразка використовують такі літери:

  • А – автомобільна;
  • З – Софітні;
  • МН – мініатюрна;
  • КГ – кварцовий галогенна.

Повна абревіатура лампочки також включає номінальну напругу, потужність і номер розробки, які слідують після літерного коду. На жаль, таке скорочення не інформативно, а автолампочкі з маркуванням по ГОСТ 2023-88 затребувані виключно в старих вітчизняних машинах.

Актуальною і більш універсальною на сьогодні є інша маркування, виконана за єдиним європейським стандартом. Вона включає наступні основні літери:

  • H – галогенна;
  • D – ксенонова;
  • T – мініатюрна невеликої потужності з одним цоколем;
  • R – діаметр цоколя – 15 мм, колби – 19 мм;
  • P – діаметр цоколя – 15 мм, колби – не більше 26,5 мм;
  • W – без металевого цоколя;
  • Y – додатковий символ, який вказує на жовтий (yellow) колір колби.

В кінці умовного позначення додають малу літеру, що позначає кількість електричних контактів:

  • s (single) – 1;
  • d (duo) – 2;
  • t (tres) – 3;
  • q (quatro) – 4;
  • p (penta) – 5.

Різновид по типу автомобільних ламп

Залежно від джерела отримання світла, всі види автомобільних лампочок діляться на три групи, кожна з яких має свою градацію.

галогенні

Галогенні лампи – джерело світла з ниткою розжарювання всередині колби, заповненої галогенних газом. Незважаючи на безліч недоліків, вони продовжують займати лідерство, завдяки низькій ціні і небажанню багатьох автолюбителів переходити на ксенон і світлодіоди. Рано чи пізно вдосконалення світлодіодних автоламп витіснить галогенки з їх малим терміном служби і низькою світловіддачею при відносно високому енергоспоживанні. Спочатку символ «Н» вказував на галогенну (Halogen) лампу, а цифра – на типорозмір. З’явилися потім ксенонові і світлодіодні лампочки продовжили випускати в стандартних корпусах. В результаті вироби з різними джерелами світла можуть бути виготовлені в однаковому корпусі, наприклад, H7.

Але це не означає їх повну взаємозамінність. У галогенці відстань від фланця до спіралі – фіксована величина, від якої залежить геометрія світлового променя. Невелике відхилення спіралі від центру сильно впливає на фокусна відстань і, як наслідок, на чіткість світлового плями. У газорозрядної лампи джерелом світла є дуга, а в світлодіодним – один або кілька світлодіодів. Всі вони відрізняються колірною температурою і кутом поширення світла, а значить, вимагають індивідуального підбору оптики.

газорозрядні

Ксеноновая Автолампа має колбу з кварцового скла, всередину якої закачана суміш газів. Завдяки точному хімічним складом, в процесі роботи лампи формується промінь світла із заданою колірною температурою. Керамічна вставка і сталевий фланець служать перешкодою між розпеченій колбою і деталями цоколя. Всі елементи цоколя виконані із застосуванням термоизоляционного матеріалу і ущільнювачів, що забезпечують додатковий захист. Її робота неможлива без блоку розпалювання, який задає точне значення напруги живлення.

Газорозрядні лампи на основі ксенону умовно можна розділити на три великі групи:

  1. Ксенонові лампи з цоколевке типу H1-H27, HB3-HB5, призначені для переобладнання штатних вогнів транспортних засобів.
  2. Біксенонові лампи, виготовлені за стандартом H4M, HB1M, H13M і інші з індексом «М». Їх призначення – заміна галогенних ламп, які одночасно є джерелом ближнього і дальнього світла.
  3. Ксенонові лампи з цоколями стандарту D1S, D1R – D4S, D4R, встановлені на автомобілі заводом-виробником.

світлодіодні

Світлодіодні автомобільні лампи – порівняно новий представник на авторинку, джерелом світла якого служить один або кілька світлодіодів. У зв’язку з постійним вдосконаленням технології, зовнішній вигляд led-автоламп теж змінюється. Без змін залишається цокольна частина, яка в точності повторює розміри цоколів галогенних лампочок. Світлодіодні освітлювальні прилади повинні працювати в тандемі з драйвером, що забезпечує стабілізацію напруги і струму. Основна маса led-продукції для авто випускається на smd-чіпах, але поступово ініціатива переходить до cob-матрицями.

Якщо слабкострумові світлодіоди повністю виправдали очікування в організації підсвічування салону, номерного знака і габаритів, то потужні світлодіодні автолампи як і раніше залишаються слабкою ланкою серед усього обсягу освітлювальних приладів. Висока вартість фірмових led-ламп головного світла не по кишені пересічному водієві, а дешевий китайський товар вже встиг здобути погану репутацію. Основні причини – невідповідність заявлених характеристик реальності і низька якість продукту.

Різновид по цоколю

В роботі автомобільні лампочки схильні до сильної вібрації. У зв’язку з цим всі елементи конструкції мають підвищену міцність, а посадочне гніздо для цоколя оснащено затискачем або пружинними контактами. Всі види цоколів автомобільних ламп зовсім не схожі з побутовими аналогами. Тому, крім вказівки типу автолампи, обов’язково наводиться маркування по цоколю.

З захисним фланцем

Про наявність фланця свідчить символ «P», з якого починається код цоколя (H4-P43t). З фланцем випускаються потужні лампи для головних фар. Наприклад, популярні моделі, що встановлюються в фари ближнього, дальнього світла і ВТФ з цоколями H3, H4, H7, HB3, HB4. Також сюди входять менш затребувані – H1, H12, R2 і багато інших.

софітні

Даний тип цоколя позначається як «SV». Автолампа має циліндричну форму завдовжки 30-40 мм з двома цоколями по краях. Така конструкція дозволяє заощадити внутрішній простір і мінімізувати розмір плафона. Найбільше застосування вони знайшли в освітленні салону, де світильники вбудовують в оббивку. Також софітні джерела світла використовують в підсвічуванні реєстраційного знака і стоп-сигналів (наприклад, C5W-SV8.5-8).

штифтові

Ці лампи мають гладкий циліндричний цоколь з двома симетрично «BA» або асиметрично «BAY» «BAZ» розташованими штифтами для жорсткої фіксації. Зсув штифтів необхідно для того, щоб виключити можливість установки лампочки іншого типу, наприклад, білої замість жовтої. Напис: «PY21W-BAY15s» означає, що дана лампа з жовтою колбою, має цоколь штифтового типу діаметром 15 мм з одним контактом, потужністю 21 Вт.

Зі скляним цоколем

Кодування повністю скляних світлових приладів починається з букви «W», за якою слідує розмір цокольній частині в міліметрах (W21W-W3x16d). Вони дуже практичні, і затребувані в багатьох автомобільних ліхтарях: покажчики повороту, габарити, приладова панель і ін.

Нові види цоколів

Роз’ємні з’єднання нового формату розробляються, як правило, для світлодіодних ламп. Їх поява пояснюється намаганням просування світлодіодної продукції, а також є своєрідним захистом драйвера від монтажу освітлювальних приладів іншого типу.

Сподіваємося, дана стаття допоможе з вибором автомобільних ламп і спростить завдання покупки через інтернет-магазини, де необхідно вказувати точну маркування товару. При покупці лампочки в місцевому магазині бажано взяти з собою перегоріла лампу, щоб переконатися в їх ідентичності не тільки за допомогою коду, але і візуально.

Від Борис Каролович

Ололо