Спроби підвищити рівень безпеки на дорогах призвели до появи повідомляючих вогнів, які зробили рухомий транспорт більш помітним. Вперше ходові вогні денного світла з’явилися близько 40 років тому в Скандинавських країнах, де через кліматичні особливості часто не вистачає природного освітлення в світлий час доби.

Через десятиліття наявність ходових вогнів на автомобілі стало обов’язковим пунктом правил дорожнього руху (ПДР) більшості країн світу, довівши тим самим свою ефективність. Про те, що таке денні ходові вогні і про все, що з ними пов’язано, розповість ця стаття.

Що таке ДГЗ?

Денні ходові вогні (ДГЗ) – це світлові прилади, розташовані спереду автомобіля. Вони призначені для використання в світлий час доби. ДГЗ значно покращують видимість рухомого транспортного засобу (ТЗ), тим самим знижуючи ризик виникнення аварійних ситуацій. В англомовній інтерпретації ДГЗ називають як DRL (Daytime running lights). Ця абревіатура часто зустрічається на упаковках з промислово випускаються ходовими вогнями.

ГОСТ і ДГЗ

Установка пристроїв освітлення та світлової сигналізації на ТЗ регламентується стандартом ГОСТ Р 41.48-2004. У розділі 6.19 «Денний ходової вогонь» чітко прописані норми щодо розміщення світлових приладів, їх геометричній видимості та функціональної схемою підключення. Зокрема п.6.19.5 говорить про те, що випромінюється світло повинне виходити під кутом:

  • в горизонтальній площині – 20 °;
  • у вертикальній площині – 10 °.

Саме цей пункт часто порушують водії при виготовленні і кріпленні ДГЗ своїми руками. В результаті світло або спрямований в асфальт, не привертаючи увагу зустрічних автомобілістів, або занадто засліплює їх.

Мінімальні відступи по розміщенню ходових вогнів наочно показані на малюнку. Включення (відключення) ходових вогнів повинно здійснюватися автоматично при запуску (зупинці) двигуна (п.6.19.7). Також в електричній схемі повинно бути враховано автоматичне відключення ДГЗ в момент, коли проводиться включення фар головного світла.

ПДР та денні ходові вогні

У Росії на законодавчому рівні обов’язкове використання ДГЗ було затверджено в листопаді 2010 року. У зв’язку з цим ПДР доповнені поправками, за якими весь рухомий транспорт повинен мати включені ДГЗ, або фари ближнього світла, або протитуманні фари.

Вибір джерела світла, що виконує функцію ходових вогнів, багато в чому визначається конструктивними особливостями автомобіля і його роком випуску. Сучасні моделі автомобілів оснащені штатними повідомляти приладами на основі світлодіодних модулів. Використання таких ДГЗ значно заощаджує витрати палива і енергію акумулятора при їзді в міських поселеннях.

З цієї причини багато власників машин самостійно встановлюють готові модульні ДГЗ або виготовляють їх своїми руками, позбавляючись від недоліків ближнього світла і противотуманок. Включення ближніх вогнів пускає в хід підсвічування приладової панелі і габаритів, в результаті чого зростає навантаження на акумулятор і скорочується термін служби ламп. У свою чергу, протитуманні фари сліплять водіїв зустрічного транспорту, що є їх головним мінусом. З цієї причини в багатьох країнах їх заборонено включати в умовах нормальної видимості.

Пункт 12.5 КоАП РФ містить інформацію про несправності і умовах, при яких забороняється експлуатація ТЗ. Зокрема заборонено встановлювати світлові прилади, режим роботи яких не відповідає основним вимогам Положення, що тягне за собою позбавлення прав строком від 6 до 12 місяців.

Особливу пильність слід проявити водіям громадського транспорту, а також при перевезенні дітей, небезпечних і негабаритних вантажів. Відповідно до ст. 12.20 кодексу КоАП на території РФ за їзду в світлий час доби з вимкненими ДГЗ передбачено попередження або штраф 500 рублів.

Установка і підключення ДГЗ

Дотримуючись схеми розміщення, ходові вогні на авто цілком реально встановити своїми руками. Комплектація промислово випускаються моделей, як правило, передбачає наявність опису та деталей для швидкого монтажу і з’єднання з бортовою мережею машини. А ось з самостійно виготовленими фарами денного світла доведеться повозитися. Особливу увагу потрібно приділити якості і коректності підключення, щоб уникнути в майбутньому неприємностей з електропроводкою.

Що стосується готових збірок, то тут добре зарекомендували себе світлодіодні ДГЗ Philips. Вони вигідно відрізняються простотою монтажу, підходять до багатьох маркам авто, мають ударостійкий корпус і довгий термін служби. Єдиний їхній недолік – це ціна, яка коливається від 60 до 100 $ за пару. Підводячи підсумки, хочеться зазначити, що на сьогоднішній день денні ходові вогні на автомобілі – це тандем, що складається з практичності і безпеки. Завдяки їх призначенням, машина виділяється із загального потоку, що рухається, а їх світло запобігає потенційні аварії.

Від Борис Каролович

Ололо