01.04.2018

Відходи гуми мають в своєму складі дуже багато шкідливих для екології компонентів. Переробка гуми є найбільш правильним рішенням. Складування та утилізація гуми небажані з екологічної точки зору. На жаль, в нашій країні немає грамотного збору даного вторсировини. Законодавцями сьогодні не опрацьований чіткий механізм подальших дій з цінних вторинною сировиною, так само не визначений порядок фінансування цих дій.

Чим небезпечні відходи

Основну частину відходів з гуми становлять автомобільні шини. Підраховано, що кількість зношених шин в світовому масштабі дорівнює близько 25 мільйонів тонн або близько мільярда штук і ця цифра постійно зростає. Тільки 23% з цього числа використовуються для будь – яких цілей, наприклад: є можливість утилізувати з метою отримання енергії завдяки піролізу, використовувати в складі дорожнього покриття. Інша частина – складується, а найчастіше просто викидаються з побутовими відходами.

Автомобільна шина не схильна до біологічного розкладу, це легкозаймиста. Важливим нюансом є те, що більше 80% всіх шин в світі виготовлені з синтетичного каучуку. Його в свою чергу виготовляють з нафти. А нафта, як відомо, не поновлюваний ресурс.

Місця скупчення зношених шин є екологічно неблагополучні зони. Тут присутній високий ризик виникнення пожеж, виникає сприятливе середовище для проживання гризунів, комах, різних вірусів. Такі зони несприятливі для флори. В результаті взаємодії гуми з водою виходять різні токсичні сполуки.

Рішення проблеми в різних країнах

Переробка гумових покришок є актуальною проблемою в багатьох країнах світу. Скрізь ця проблема вирішується по-різному, але саме вірне рішення це піроліз.

  • У Франції, наприклад, майже половина використаних автомобільних покришок відновлюється або використовується повторно. Решта ж використовуються в дорожньому покритті, спалюються для отримання енергії або застосовуються в портах.
  • В Японії переробка здійснюється так: велика частина спалюється за допомогою піролізу з метою отримання енергії, а менша – використовується як вторсировину.
  • В Англії ж спалюється за допомогою піролізу лише третина зношених шин, а решта – відновлюються.

Кількість не перероблених зношених покришок становить:

  • США – 2,8 мільйона тонн
  • Європі – 2,5 мільйона тонн
  • Росії – 1 мільйон тонн

У 1999 році Європейська Рада затвердила Директиву, згідно з якою з 2003 року заборонено спалювання використаних покришок. У Великобританії і США будуються електростанції, на яких зношені автомобільні покришки використовуються в якості палива.

У розвинених країнах переробка є важливим сектором економіки. Згідно з німецькими законами, вивезення зношених шин на звалище є вкрай небажаним. Також в США не можна просто викинути стару шину – це переслідується законом.

Методи вирішення проблеми

Отже, як було сказано вище, доцільним є не спалювання, а вторинне використання відходів. Вторинна переробка дозволяє використовувати відходи як сировина для виробництва продукції. Наприклад, з гумової крихти виготовляють покриття для дитячих майданчиків, бігових доріжок і стадіонів. В даний час застосовуються такі способи переробки гумових покришок: спалювання, піроліз і подрібнення в крихту. Спалювання шин є неефективним способом утилізації гумових відходів. Переробка в крихту проста за технологією. А найбільш ефективним способом переробки відходів гуми є піроліз – термічний розклад.

Під час переробки гуми необхідно уникати її термічної обробки, так як при спалюванні або піролізі руйнується полімерна основа. Тому, використання старої гуми є ефективною в тому випадку, коли відбувається її подрібнення. Ці методи бувають фізичними і хімічними. Подрібнення гумових відходів відбувається при позитивних і при низьких температурах. Фізичний спосіб здійснює подрібнювач гуми. Перший метод подрібнення є більш ефективним, так як холодоагенти, застосовуються при кріогенній обробці, мають високу ціну.

Переробка покришок включає в себе такі способи:

  • За допомогою ударів
  • За допомогою тертя
  • стиснення
  • різання
  • Стиснення із зсувом

В даний час дуже ефективним способом переробки є озонова переробка шин. Цей метод вперше був застосований в Росії, в даному випадку автомобільні шини «продуваються» озоном. При цьому відбувається повне їх розсипання і перетворення в крихту. У США крихта з гуми використовується, як паливо на цементних заводах і целюлозно – паперових комбінатах. Крім утилізації та переробки старих автомобільних покришок в практиці застосовується їх відновлення.

Переробка гумових виробів необхідна з таких причин:

  1. Гума практично не схильна до розкладання в природному середовищі.
  2. Зростання виробництва і споживання таких виробів збільшує території, зайняті звалищами.
  3. Для виготовлення гуми використовують синтетичний каучук, який виробляють з нафти. Нафта – непоправний природний ресурс.
  4. Практика по переробці економить і інші ресурси для виробництва.
  5. Переробка економить енергетичні ресурси і змушує винаходити нові більш дешеві технології.

Переробка гуми і способи її утилізації: спалювання, піроліз Ссылка на основную публикацию

Від Борис Каролович

Ололо