01.04.2018

Життєдіяльність людини пов’язана з утворенням виробничих і побутових відходів. Норматив утворення відходів від промислових підприємств складається з кількості сміття і побічних продуктів, які утворюються при виробництві одиниці продукції. При розрахунку нормативи утворення відходів від житлових і інших будівель комунальної власності складаються в розрахунку на одну людину або одиницю площі.

Нормативи утворення відходів тісно пов’язані з лімітами. Ліміти визначаються можливостями підприємства складувати відходи на своїй території до моменту вивезення їх на полігон ТПВ або до місця утилізації. Кожне підприємство самостійно розраховує річний ліміт на кожен вид відходів. При їх складанні обов’язково враховується клас небезпеки.

Розрахункові одиниці для нормативів відходів складаються з:

  • Виду продуктів або сировини для промислових підприємств.
  • Відстані при транспортуванні до місця утилізації з урахуванням техобслуговування транспортних засобів.
  • Площі території при збиранні.
  • Подушного показників для комунальних підприємств.
  • Адресного розміщення підприємств соціальної сфери.

Нормативи утворення відходів та ліміти регулюються діючими в Росії законами про відходи промислових і побутових об’єктів, охорони природного середовища і санітарно – епідеміологічне благополуччя населення. Вони є частиною державної політики в сфері поводження зі сміттям.

Принципи державної політики при складанні нормативів відходів:

  1. Охорона життя і здоров’я людини, підтримання екологічного благополуччя населеного пункту, збереження природи і біологічного різноманіття флори і фауни.
  2. Суворе наукове обгрунтування екологічних та економічних показників для забезпечення розвитку суспільства.
  3. Розробка і впровадження сучасних технологій безвідходного виробництва і вторинної переробки промислових та побутових відходів.
  4. Комплексна переробка відходів, що містять цінні компоненти, з метою дбайливого ставлення до природно – сировинних ресурсів.
  5. Впровадження сучасних методів економічного регулювання, які дозволять зменшити кількість відходів і навантаження на полігони ТПВ.
  6. Інформаційне висвітлення нових законів у сфері визначення нормативів і прийомів поводження з відходами.
  7. Міжнародне співробітництво в галузі переробки відходів.

Класифікаційний каталог для складання нормативів на окремі види відходів

Класифікаційний каталог являє собою систематизований перелік відходів і складається на основі їх основних ознак.

Всі відходи в каталозі розділені на 4 категорії, в залежності від джерела походження:

  1. Органічні природні – рослинні, тваринні, медичні.
  2. Мінеральні – залишки сировини гірничорудних підприємств, відвальні породи.
  3. Хімічні – сировина і побічні продукти хімічного синтезу і нафтохімії.
  4. Комунальні – сміття від житлових і соціальних об’єктів, а також від прибирання вулиць та прибудинкових територій.

В каталозі використовується 13-значне кодування. Ряд цифр визначає фізичний стан виду відходів – твердий, рідкий, газ, гель, паста, емульсія, суспензія, сипучий, пил, волокно, готовий продукт, що втратив свою споживчу значимість.

Ще поруч цифрами зашифровані вид і клас небезпеки відходів. По виду небезпеки вони поділяються на:

  • Токсичні.
  • Вибухонебезпечні.
  • Пожежонебезпечні.
  • Містять збудників інфекційних захворювань.
  • Реагенти, з утворенням шкідливих сполук.
  • Безпечні.

Остання цифра коду визначає клас небезпеки. У Росії прийнято поділяти відходи по 5 класів небезпеки – від вкрай небезпечних для життя і здоров’я до повністю безпечних.

Нормативи освіти виробничих відходів

Відповідно до законів нормативи виробничих відходів складаються з урахуванням гранично допустимих концентрацій при впливі на навколишнє середовище і чинної законодавчої бази. Розробка нормативів і лімітів на їх розміщення – прерогатива уряду країни. У кожному населеному пункті за нормативи у сфері поводження з виробничими відходами відповідають уповноважені органи влади.

Раніше всі підприємства були зобов’язані складати проекти нормативів відходів і лімітів на їх розміщення, велася документація. Нині підприємства малого і середнього бізнесу звільнені від цієї складної і фінансово витратною процедури. Вони вносять плату за розміщення своїх відходів на полігонах ТПВ. Зібрані кошти йдуть на заходи, покликані знизити негативний вплив відходів на грунт, атмосферне повітря, поверхневі і підземні води.

Великі промислові підприємства щорічно надають проект нормування відходів, які становлять екологічні виробничі служби або незалежні компанії.

Його розробка включає:

  • Встановлення нормативів утворення відходів, в залежності від виду продукції, потужності підприємства, його площі, класу небезпеки промислового сміття.
  • Розрахунок допустимої кількості утворення відходів.
  • Економічне обгрунтування обсягу по кожному виду відходів із зазначенням методів знешкодження, якщо це необхідно.

Для кожного підприємства в проекті відзначаються індивідуальні особливості – кількість і площа місць збору та зберігання відходів всіх фракцій, технічні можливості для їх знешкодження, наявність майданчиків для зберігання, наданих іншими господарськими об’єктами. Всі перераховані майданчики повинні відповідати держреєстру служби по нагляду за природокористуванням.

Розрахунок нормативів ведеться за спеціальними формулами, які містяться в методичних вказівках. Вони поділяються на:

  1. Формули для розрахунку мусорообразованія при випуску одиниці продукції, де враховується річний обсяг виробництва, а також виводяться база і нормативи на випуск одного готового виробу і середньорічний.
  2. Формули для розрахунку амортизації матеріалів і устаткування, засновані на залежності обсягу відходів від терміну експлуатації механізму.

При розрахунку нормативів складних відходів можна використовувати галузеві нормативи, метод аналізу і експерименту, а також статистичні розробки.

Після того, як буде готова вся документація, проект проходить процедуру регламентації в місцевих органах Роспріродонадзора.

Нормативи утворення ТПВ від житлових будівель і об’єктів соціальної сфери

Норми накопичення побутових відходів визначають кількість сміття, яке виробляє за певну одиницю часу в населеному пункті. Як правило, вони виражаються в кілограмах або кубічних метрах. ТПВ складаються з 2 джерел:

  1. Житлові багатоквартирні і приватні будинки.
  2. Державні і приватні підприємства соціальної сфери: дитячі сади, школи, кінотеатри, кафе і ресторани, будинки для людей похилого віку, поліклініки, лікарні, готелі.

База нормативів мусоронакопленія діють на такі види відходів, як:

  • Залишки їжі, бій скла і посуду, використані тара і упаковка, окремі частини меблів, непридатні для носіння одяг і взуття, текстиль, старі газети і книги, залишки картону та пластмаси, металеві деталі, пил і сміття від прибирання житлових приміщень.
  • Будівельне сміття від профілактичних ремонтів: обрізки деревини, стружка, залишки статевих і стінових покриттів, бита керамічна плитка.
  • Для приватних будинків на твердому паливі: залишки паливних матеріалів, пил, зола, шлак.
  • Відходи від прибирання прибудинкових територій.

Додатково розраховуються нормативи на:

  • Великогабаритні відходи – меблі, сантехнічні прилади, новорічні ялинки, обріз дерев і чагарників.
  • На великий будівельне сміття – бій стінових і стельових перекриттів, залишки демонтованих конструкцій.
  • Опале листя в осінній період.
  • Відходи від домашніх тварин – корів, свиней, овець, кіз на одиницю поголів’я.

У затверджених документах для комунальних підприємств визначені фактори, які впливають на норматив утворення відходів. Це, перш за все, благоустрій житлових і громадських будівель – наявність централізованих систем опалення (з урахуванням виду палива), водопроводу і каналізації, поверховість та інші; загальний добробут міста або окремого житлового району; тривалість сезону опалення; рівень і культура споживання різних ресурсів. У великих містах і мегаполісах нормативи накопичення сміття завжди вище.

У Росії велика частина побутового сміття доводиться на житловий сектор. Їх кількість становить майже 70% в загальній структурі. Близько 30% становлять відходи підприємств соціальної сфери та 5% – транспорту та інших об’єктів інфраструктури. Залежно від цього формуються нормативи утворення ТПВ для різних категорій.

Наприклад, в середньому на жителя впорядкованого багатоквартирного будинку за рік прийнятий показник 200 – 260 кг на рік. Для підприємств і організацій цей показник становить від 30 до 60%, в залежності від площі і напрямки діяльності. Скласти єдині нормативи для країни в цілому неможливо, так як існує безліч індивідуальних чинників, що впливають на показники. У курортних містах норматив збільшується в рази в літній сезон, в північних регіонах, де потрібно вивезення снігу та криги – в зимовий період. Ось тому, адміністрація кожного населеного пункту Росії встановлює свій норматив накопичення ТПВ.

Для того щоб правильно визначити норматив мусорообразованія проводять зважування ТПВ. Спеціальна комісія вибирає район, в якому проживають від 0,5 до 2% населення, в залежності від загального числа жителів міста і встановлює марковані контейнери для виміру. Зважування контейнерів проводяться протягом 7 днів в різні сезони року. Не допускається ущільнення ТПВ персоналом комісії. На підставі вимірів місцеві органи складають і затверджують нормативи побутових відходів. Згідно із законом вони підлягають коригуванню кожні 5 років.

Організація системи управління виробничими і побутовими відходами є показником рівня розвитку суспільства. Впровадження та вдосконалення механізмів нормування утворення відходів визначає функціонування полігонів для поховань і розвиток вторинних виробництв з переробки цінних компонентів відходів. Це означає, що світ, в якому ми живемо, буде ставати чистішим та привабливішим.

Норматив утворення відходів: виробничих і побутових Ссылка на основную публикацию

Від Борис Каролович

Ололо